Катедра за

Рачунарство и информатику

Интерни правилници

Процедура за пријаву теме за мастер рад

  1. Кандидат, консултујући се са ментором, попуњава образац за пријаву теме за мастер рад (у LaTeX или Word облику) (http://www.math.rs/m/146/odobrene-teme-master-radova/) и предаје га ментору електронском поштом (још не попуњава пријаву на Хипатији).

  2. Ментор шаље Катедри за рачунарство (на адресе свих чланова -- наставника, асистената и сарадника) електронски (у PDF облику) предлог теме и предлог комисије за одбрану, обезбедивши пре тога сагласност чланова комисије.

  3. Након три дана, уколико није било противљења или коментара који се не могу лако уважити (и предлог поправити), ментор јавља кандидату коментаре за финални облик предлога. Кандидат припрема финални предлог теме и шаље га на проверу ментору. Након провере финалне верзије предлога, ментор даје своју коначну сагласност и о томе обавештава шефа Катедре. [Уколико пријава теме није прихваћена од стране Катедре, иде се на корак 1. и на припрему новог предлога теме.]

  4. Када добије сагласност ментора на финални предлог теме, кандидат предаје предлог електронски, преко Хипатије (најбоље је да се директно преда финални PDF документ).

  5. Шеф Катедре за рачунарство, након консултације са ментором, који проверава да ли је предат усаглашен предлог теме, преко Хипатије одобрава предлог теме. Тако припремљен предлог иде на факултетску комисију за утврђивање подобности тема за мастер радове, а онда (ако је прихваћена) на Наставно-научно веће. Седнице ННВ се обично одржавају једном месечно, а предлог мора да буде одобрен најкасније две недеље пре седнице ННВ.

Смернице за писање пријаве теме за мастер рад

  1. Наслов рада је важан и пожељно је да ментор посвети пуну пажњу формулацији наслова.

  2. Потребно је истаћи значај теме. Први пасус, уз објашњења неопходних појмова, треба да садржи објашњење зашто је тема значајна.

  3. Подразумева се да се пријава пише пре почетка израде рада, иако се често дешава обратно. Треба тежити да, чак и у случају да је рад готов, или је његова израда одмакла, текст пријаве формулише задатак за кандидата, који он треба да уради (у будућности у односу на тренутак пријаве).

  4. Потребно је да ментор формулише или уради коначну редакцију наслова и текста пријаве. Пошто у састављању текста учествује и ментор, текст пријаве може да се пише у безличном облику (нпр. "биће урађено то-и-то" или "треба урадити то-и-то", уместо "урадићу то-и-то" или "кандидат ће урадити то-и-то").

Процедура за одбрану мастер тезе

  1. Предуслови да се планира одбрана мастер тезе су:

    • тема је прихваћена на Научно-наставном већу
    • за студенте који студирају по новом статуту - све оцене су уредно уписане у факултетску базу (то треба да провере кандидат или ментор)
  2. Када је, уз консултације са ментором и члановима комисије за преглед и одбрану, теза завршена и одобрена од стране ментора и чланова комисије, ментори и чланови комисије пишу извештај о прегледу мастер тезе.

  3. Ментор шаље члановима Катедре за рачунарство на разматрање раније усвојени предлог теме, финалну верзију тезе, пратеће материјале, извештај о прегледу (или - пожељно - шаље линк на наведене садржаје на Интернету). Одлучивање Катедре траје пет дана и уколико нема крупних примедби, сматра се да је извештај прихваћен од стране Катедре и може се ићи на даље кораке.

    Уколико постоји нека крупна примедба:

    • Ментор може да одговори на примедбе и образложи Катедри зашто је теза таква каква је. Ако онда нема примедби, сматра се да је прихваћена и иде се на корак 4.

    • Друга могућност је да ментор прихвати примедбу, да се направи нова верзија тезе и онда се иде на корак 2.

    • Трећа могућност је да ментор не прихвати примедбу и да се иде на гласање о поднетом извештају о прегледу. Уколико се извештај прихвати већином гласова, онда се иде на корак 4, а иначе се иде на корак 2.
  4. Када су мастер теза и извештај прихваћени од стране Катедре, ментор или кандидат предају у Правној служби Факултета:

    • одштампани Извештај о прегледу који су потписали ментор и чланови комисије
    • један штампани примерак тезе
    • примерак тезе у електронском облику на CD-у

    Наведени материјали морају бити предати Правној служби најмање три дана пре планиране одбране.

  5. Ментор добија од Правне службе комплетиране материјале укључујући записнике које треба попунити након одбране мастер тезе.

  6. Пре одбране или за саму одбрану, кандидат треба да припреми по један штампани примерак тезе за сваког члана комисије.

Напомена: у складу са наведеном процедуром, финалну верзију тезе и извештај треба послати на разматрање Катедри за рачунарство бар осам (8) дана пре планиране одбране.

Процедуре које се односе на упис и на рад на докторским студијама

Наставник-саветник и ментор

Потенцијалним студентима пре уписа се представљају наставници са Катедре приказом научних области које покривају.

Кандидат пре уписа прве године докторских студија треба да одабере наставника-саветника који му поможе у усмеравању студија, избором предмета и прављењем плана студија. Избором наставника-саветника, кандидат се у принципу али не нужно, опредељује и за научну област којом ће се бавити.

Један наставник може бити саветник највише једном докторанду у једној генерацији докторанада.

По завршетку прве године студија, студент је дужан да званично одабере ментора (то може да буде његов саветник, али не нужно). Избор неког наставника за саветника не значи да је наставник дао пристанак за будуће менторство (постоји и законски прописан број кандидата по једном ментору).

Ментор може да буду и ван Математичког факултета, у случају када кандидат изрази жељу да се бави облашћу коју не покривају (или не покривају у довољној мери) наставници са Катедре.

Планови студија

План студија за прву годину студент формулише се у договору са наставником-саветником.

План студија за другу годину студент формулише у договору са ментором.

Студенте прве и друге године пријављују Катедри списак предмета за текућу школску годину електонски, то уместо њих може да уради и саветник односно ментор. Списак предмета треба Катедри (тј. шефу Катедре) да буде послат барем недељу дана пре планираног уписа. (Пожељно је да се сви планови студија разматрају као целина, како би се стекао увид у развој научних области на Катедри.)

Студент у току својих докторских студија не може да одабере (и полаже) више од два испита код једног професора. То ограничење важи и у случају ментора, при чему се у та два испита не рачунају Семинарски рад и Припрема образложења теме. Студент не може да одабере више од два предмета код наставника ван Катедре и не може да одабере више од једног испита код наставника који нису стално запослени на Математичком факултету. Изузетак је када ментор није наставник МатФ-а и у том случају студент може да одабере два предмета код ментора.

Научне области, пакети и регулисање избора предмета

Научне области су праћене пакетима изборних предмета које дефинишу истраживачке групе или самостално наставници са Катедре.

Предмети на студијама су организовани у пакете, према научним областима, чиме се помаже кандидатима да не лутају у избору предмета, као и да им пружи квалитетнију основу за рад у изабраној научној области.

Студент се пожељно опредељује за неки од понуђених пакета. У том случају, од шест предмета на I години студија студент бар 4 бира из одабраног пакета, а највише два предмета бира слободно (они могу да буду и из пакета и ван њега). Сваки пакет садржи обавезне предмете које сви студенти који су се определили за неку научну област морају да одаберу. (Обавезни предмети би били први на списку за организовање предавања.) Број обавезних предмета може да варира од пакета до пакета, али не би требало да их буде више од 3, а ни мање од два.

Уколико студент не изабере неки од понуђених пакета, саветник који му је помагао у избору предмета треба пред Катедром да образложи такву одлуку.

Пакети

Пакет: Аутоматско резоновање

Могући ментори: Предраг Јаничић и Филип Марић

Обавезни:

  1. Аутоматско доказивање теорема
  2. Интерактивно доказивање теорема
  3. Одабрана поглавља теоријског рачунарства

Барем један из групе:

  1. Сложеност израчунавања
  2. Програмирање ограничења
  3. Симболичко израчунавање
  4. Формалне методе - напредни концепти
  5. Семантика програмских језика

Додатни релевантни предмети:

  1. Машинско учење
  2. Истраживање података
  3. Развој софтвера - напредни концепти
  4. Теорија израчунљивости - напредни концепти

Пакет: Моделирање и оптимизација

Могући ментори: Владимир Филиповић и Александар Картељ

Обавезни:

  1. Рачунарска интелигенција - напредни концепти
  2. Одабрана поглавља теоријског рачунарства
  3. Генетски алгоритми

Барем два из групе:

  1. Машинско учење
  2. Интелигенција ројева
  3. Истраживање података – напредни концепти
  4. Сложеност израчунавања
  5. Програмирање ограничења

Додатни релевантни предмети:

  1. Развој софтвера – напредни концепти
  2. Скрипт језици и веб програмирање
  3. Веб алати и језици
  4. XML технологије

Процедура за пријаву теме за докторску дисертацију

Обрасци за пријаву дисертације и садржај пријаве се припремају према условима наведеним на сајту ректората Универзитета, део који се односи на студије у опцији везаној за правилнике. Услов за пријаву дисертације су положени сви испити на студијама. На истој сттраници се налази и правилник о докторским студијама на Универзитету у Београду од 24.05.2016. који описује поступак пријаве и одбраме докторске дисертације.

Процедура пријаве дисертације за студенте уписане пре школске 2016/2017 године

    • Пре подношења пријаве теме за докторску дисертацију, кандидат тему мора да прикаже на Семинару Катедре за рачунарство. Најмање три дана пре излагања на Семинару, кандидат треба Катедри да достави прелиминарну верзију предлога теме у форми идентичној оној која је потребна за слање на ННВ, као и кратку биографију.

    • За кандидате уписане 2015/2016 школске године који стударју по стату из 2015. године, пријава се врши под истим условима уз додатак да бодови за предмет "Припрема образложења теме" који носи 21 бод могу да се упишу пре формалне пријаве докторске дисертације, и да је то одговорност ментора.
  1. Након излагања на Семинару и користећи добијене сугестије, кандидат припрема финалну верзију предлога теме. У сарадњи и уз сагласност ментора, предлог теме и своју кратку биографију припрема и потписује кандидат.

  2. Поред структуре описане у правилницима Универзитета, у оквиру предлога теме по могућству навести и поглавље "Релевантност истраживања" у којем треба показати да се на неком од водећих универзитета спроводе слична истраживања: треба навести појединце и истраживачке групе који се баве истом (што ближом) облашћу, водеће часописе и значајне конференције на којима се објављују радови из исте или што ближе области, навести (евентуално) докторате са других универзитета који су у истој или сличној области.

  3. Ментор, у договору са шефом Катедре, предлаже трочлану комисију за оцену подобности теме (коју чине наставници Катедре) и обезбеђује њену сагласност.

  4. Ментор шаље шефу Катедре за рачунарство, а овај на адресе свих чланова (наставника, асистената и сарадника) електронски (у PDF облику) предлог теме, биографију кандидата, састав и сагласност комисије за оцену подобности, као и предлог и сагласност комисије за преглед и оцену. Ментор прилаже и списак радова који га квалификују за вођење докторске дисертације (уз сваки рад неопходно је унети ISSN број и импакт фактор референце).

  5. Након седам дана, уколико није било противљења или коментара који се не могу лако уважити (и предлог лако поправити), ментор јавља кандидату коментаре за текући облик предлога, кандидат припрема нови предлог теме и шаље га ментору (а овај шефу Катедре). Уколико је било противљења или нетривијалних коментара од стране Катедре, иде се на корак 1. и на припрему новог предлога теме.

  6. Када нема више примедби које треба обрадити, шеф Катедре формулише мишљење Катедре и ставља га на гласање. Уколико предложено мишљење није прихваћено, иде се на корак 6.

  7. Предлог теме са потписом кандидата и потписом ментора, уз биографију кандидата и уз списак референци ментора, правној служби Факултета, као материјал за Научно-наставно веће, предају кандидат или ментор, у договору са шефом Катедре. Мишљење Катедре које укључује потписе чланова комисије за оцену подобности, потписе предложених чланова комисије за преглед и оцену, као и његов потпис, правној служби предаје шеф Катедре.

  8. Предлог теме са предлогом ментора се шање на усвајање на Универзитет. Уколико Веће научних области природно-математичких наука Универзитета не усвоји предлог, процедура се понавља у складу са изнетим примедбама.

  9. Комисија за преглед и оцену подноси извештај о коме се изашњава Наставно-научно веће. Пре изјашњавања, извештај мора да буде расположив 30 дана на увид јавности.

  10. Уколико ННВ усвоји извештај он се шаље на усвајање на Веће научних области природно-математичких наука Универзитета.

  11. По прихватању извештаја од стране већа Универзитета организује се јавна одбрана дисертације у просторијама факултета.

Процедура пријаве дисертације за студенте уписане од школске 2016/2017 године

  1. Кандидат шаље пријаву теме члановима катедре у форми идентичној оној која је потребна за слање на ННВ. Услов за пријаву дисертације су положени сви испити на студијама.

  2. Чланови Катедре дају своје примедбе у року од пет дана. Ако неко од чланова Катедре затражи јавно излагање, организује се предавање везано за пријаву теме.

  3. Текст пријаве теме (са унетим евентуалним примедбама) кандидат шаље на ННВ, које одређује комисију за оцену подобности теме. Ментор не може да буде члан комисије за оцену подобности теме, као ни осталих комисија везаних за докторску дисертацију. Комисија има најмање три члана од којих бар један није у радном односу на факултету.

  4. Кандидат излаже тему на семинару Катедре уз присуство комисије. Комисија може у свом извештају да предложи корекције које кандидат уноси у предлог теме. Излагању присуствују и чланови Катедре који могу додатно да учествују у дискусији и предложе корекције теме.

  5. Комисија подноси извештај о оцени подобности теме.

  6. При усвајању извештаја ННВ одређује ментора за израду дисертације. Предлог теме и подаци о ментору се шаљу на усвајање на Већу научних области природно-математичких наука Универзитета.

  7. По добијању сагласности од стране већа Универзитета, завршен је поступак прихватања теме дисертације и одређивање ментора.

  8. По завршетку израде докторске дисертације, а пре упућивања у поступак оцењивања, Факултет врши проверу оригиналности написаног текста одговарајућим софтвером. Писано мишљење о процени оригиналности докторске дисертације и резултате софтверске анализе ментор доставља декану Факултета.

  9. Дисертацију у електронском и штампаном облику у одговарајућем броју примерака студент подноси Факултету најкасније шест месеци пре истека рока за завршетак студија. Уз дисертацију кандидат подноси и писану сагласност ментора да може да поднесе докторску дисертацију на оцену.

  10. Мишљење о испуњености услова за одбрану даје Катедра и предлаже комисију за оцену докторске дисертације.

  11. Наставно-научно веће на основу предлога Катедре именује чланове Комисије за оцену дисертације. Комисија подноси извештај Наставно-научном већу факултета о оцени докторске дисертације у року не дужем од 45 дана. Извештај комисије треба да буде доступан на увид јавности најмање 30 дана од тренутка подношења.

  12. После усвајања извештаја Наставно-научно веће одређује Комисију за одбрану докторске дисертације.

  13. Одлука о усвајању извештаја Комисије за оцену и одлука о именовању Комисије за одбрану се шаљу Већу научних области природно-математичких наука Универзитета ради добијања сагласности.

  14. Након добијања сагласности организује се јавна одбрана дисертације у просторијама факултета.